image-8
Lektorbloggen

Utdanningsdirektoratet åpner for juks

- Direktoratet legger jukselapper på do, og ber elevene være så snill å ikke ta jukselappen. Slik beskriver Geir Olav Kinn Utdanningsdirektoratets nye eksamensregime.
AVGeir Olav Kinn
08. februar, 2018
Denne artikkelen er mer enn ett år gammel

Syv fag i videregående skole får full adgang til internett under sentralt gitt eksamen våren 2018. Det har Utdanningsdirektoratet bestemt ifølge skriv av 3.11.2017. Man kan diskutere hvor heldig dette er rent faglig på en femtimers eksamen. Det som er sikkert, er at ordningen åpner for juks. Elevene skal fortsatt ikke kunne kommunisere med andre under eksamen, presiserer Utdanningsdirektoratet. Men skolene har ingen tekniske muligheter for å stoppe kommunikasjon, i hvert fall ikke i de fylkene jeg kjenner til.

Her legges altså veien åpen for at elevene kan opprette blogger, chatte med hverandre, samskrive på OneNote, trekke inn familie og venner som måtte ha greie på faget, i det hele tatt få hjelp fra andre til å løse oppgavene. Det er nesten ikke til å tro.

I Østfold, hvor jeg er ansatt, er skoleeier helt klar på at de ikke har noen mulighet til å hindre kommunikasjon så lenge nettet skal være åpent. Det er på tale at elevene skal undertegne en «kontrakt» om at de er klar over at kommunikasjon er juks og vil få alvorlige følger. Men i praksis er det helt opp til elevene selv om de vil følge reglene. De fleste gjør nok det, men det vil være fullt mulig å la være.

Sjansen for å bli avslørt er minimal. Sensorene kan ikke lenger vite om det egentlig er elevens produkt de vurderer. Noen kan jukse seg til ekstra gode karakterer og gå forbi ærlige elever i konkurransen om å komme inn på videre studier. Jeg mener det er etisk klanderverdig av direktoratet å utsette elever for slike fristelser. Og alle de som ikke jukser, vil måtte leve med uvissheten om at de kan ha mistet den ønskede studieplassen til en medelev som har fått urettmessig hjelp av andre på eksamen. Jeg lurer på om Kunnskapsdepartementet er klar over hva Utdanningsdirektoratet her er i ferd med å gjøre?

Faksimile fra Aftenposten
Innlegget var publisert i Aftenposten 7. februar 2018.

se mer innhold fra kategorien

Lektorbloggen
vurdering

Flere artikler du kanskje er interessert i

Lektorbloggen
Tause klasserom er et demokratisk problem
Et trygt og godt skolemiljø er avgjørende for at elevene skal trives og lære – det er alle enige om. Utfordringen er at bestemmelsene for skolemiljø praktiseres feil, og det har ført til tause klasser...
Lektorbloggen
10 råd for å rekruttere og beholde lærere og lektorer
Skole og utdanning topper listen over saker som betyr noe for folk flest ved valg, men debatten preges av symbolsaker som skolemat og lekser. Her er ti råd til politikere for å rekruttere og beholde f...
Lektorbloggen
Skolens voldelige dilemma
Hva skjer dersom jeg velger å ikke gripe inn mot utagerende elev, av hensyn til egen helse? Vil jeg da kunne forvente anklager om å ha ikke ha gjort jobben min?